Na tej stronie przeczytasz 0:
- Dojrzałość szkolna sześciolatka.
- Ćwiczenia słuchu fonematycznego.
- Dzieci z trudnościami w uczeniu się.
- Czytajmy dzieciom.
Zajrzyj również tutaj (kliknij):
- Podstawa programowa
- Szkoła Podstawowa nr 1 w Bełchatowie
- Rozwój emocjonalny sześciolatka
- Rozwój psychofizyczny sześciolatka
- Bunt sześciolatka
- Toksyczne zachowania rodziców. Nie rób tego!
- Agresja u przedszkolaka.
- Sześć zachowań, które przejmą od ciebie dzieci.
- Nauka literek dla przedszkolaka
- Jak nauczyć dzieci czytać
- jak-nauczyc-dziecko-czytac-nauka-czytania-sylabami-metoda-litrerowa-czytanie-globalne,
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKA
Wg Stefana Szumana „dojrzałość
szkolna” to taki poziom rozwoju fizycznego, psychicznego i
społecznego dziecka, który czyni je wrażliwym i podatnym na systematyczną naukę
w klasie I szkoły podstawowej”.
Wrażliwość dziecka to jego ciekawość, zainteresowanie rysowaniem,
liczeniem, literkami, czytaniem, to pierwsze próby pisania liter drukowanych,
to stałe pytania: jak to, po co, dlaczego? W grupie przedszkolnej
stosunkowo łatwo takie dzieci zauważyć. Łatwo jest także zauważyć dzieci, które
takich zainteresowań nie przejawiają i im trzeba szczególnie wnikliwie się
przyjrzeć, bo prawdopodobnie nie osiągnęły odpowiedniego poziomu rozwoju
i należy im pomóc.
Podatność zaś polega na tym, że dziecko chce podporządkować się
poleceniom, wskazówkom i uwagom osób dorosłych – wie, że nie ono jest
„najmądrzejsze” i że nie wszystko umie najlepiej – daje sobą kierować. Tylko
takie dziecko korzysta z procesu nauczania.
Przez dojrzałość fizyczną rozumie się taki
wzrost, wagę, proporcje ciała (z tym wiąże się twardość kości, siła mięśni
pozwalająca np. nie pokładać się na ławce w czasie pracy w klasie), że dziecko
może bez przeszkód korzystać z urządzeń i przyborów szkolnych (wysokość
sanitariów, ławek, krzeseł, wieszaków w szatni, waga tornistra itp.) Dodatkowo
zmniejsza się podatność na zmęczenie i zwiększa się odporność na choroby. Od
tej dojrzałości zależny jest także rozwój ruchowy dziecka -
bieganie, skakanie, utrzymywanie równowagi – te czynności są niezbędne dla
poznawania stosunków przestrzennych i dla orientacji w otoczeniu; ma to wielki
wpływ na powodzenie w nauce! oraz rozwój ruchowy rąk – jakość i tempo
pisania to bardzo ważne czynności w szkole!
Rozwój psychiczny i dojrzałość psychiczna to
taki poziom wszystkich procesów poznawczych i emocjonalnych, od których
zależy funkcjonowanie dziecka w szkole i powodzenie lub niepowodzenie w nauce.
Procesy poznawcze to:
- Uwaga – stopień koncentracji, czas
skupienia, zdolność skupiania się na jednym obiekcie – rzutują one na przyswajanie
wiedzy i wykonywanie czynności ( „nie widzimy i nie słyszymy” tego, na
czym nie skupimy uwagi, źle wykonujemy czynności, przy których nie
uważamy);
- Pamięć – kłopoty z zapamiętywaniem to
luki w wiedzy, brak wiedzy, to ogromne trudności z uczeniem się szkolnym.
Warto wiedzieć, że dzieci zapamiętują to, co je ciekawi, a nie to, co jest
ważne!
- Spostrzeganie
wzrokowe – od
niego zależy odróżnianie liter i cyfr, a przez to ich znajomość.
Różnicowanie to opiera się na analizie i syntezie wzrokowej, czyli
jest to spostrzeganie zależności i stosunków przestrzennych między
elementami liter i cyfr. Spostrzegamy kształty, wielkość, kolejność liter
– zapamiętujemy te dane i dzięki temu uczymy się pisać i czytać.
Zaburzenia w tym zakresie mogą sugerować „ryzyko dysleksji”, – czyli
specyficzne trudności w nauce czytania i pisania przy prawidłowym poziomie
umysłowym.
- Spostrzeganie
słuchowe – dzięki niemu możemy podzielić
wyrazy na sylaby, na głoski, czyli dokonać analizy słuchowej,
przyporządkować głoskom litery i zapisać dany wyraz. Jeżeli
wybrzmiewamy poszczególne głoski i połączymy je w wyraz, to wówczas czytamy
– dokonujemy syntezy słuchowej. Różnicowanie brzmienia głosek, ich
kolejności to także podstawa nauki pisania i czytania – zaburzenia w tym
zakresie także mogą sugerować ryzyko dysleksji.
- Myślenie – to główny proces
umożliwiający uczenie się i to nie tylko szkolne. Prawidłowe myślenie
zależy od indywidualnych możliwości operowania informacjami oraz od ilości
i jakości tych informacji. W operowaniu informacjami, w przetwarzaniu ich
na podstawie tworzeniu nowych informacji ogromne znaczenie ma
doświadczenie, ćwiczenia. Dzięki temu dziecko zaczyna rozumieć proste
pojęcia, zasady, prawidłowości. Począwszy od 6-7 lat dzieci zaczynają
wnioskować i po raz pierwszy wiązać ze sobą informacje na zasadach
logicznych, stopniowo przechodzą do oceniania problemów z różnych
punktów widzenia (tzw. decentracja) – jest to podstawą kształtowania się myślenia
matematycznego. Prawidłowy poziom myślenia jest warunkiem zrozumienia
przyswajalnej wiedzy i jej wykorzystywania, czyli warunkiem procesu
szkolnego uczenia się.
- Mowa – jest zdolnością
porozumiewania się. Dziecko dojrzałe do szkoły ma poprawną wymowę,
potrafi już za pomocą słów przekazywać informacje w sposób zrozumiały dla
odbiorcy, ma taki zasób słów, że rozumie przekazywaną wiedzę i samo za
pomocą słów potrafi przekazywać w sposób zorganizowany informacje innym.
Rozumie także tekst czytany w podręcznikach i potrafi „zwerbalizować”
swoje myśli.
Wszystkie procesy poznawcze wiążą
się ze sobą, są od siebie współzależne i opóźnienie czy też zaburzenie któregoś
z nich wpływa negatywnie na poziom pozostałych.
Procesy
emocjonalne i motywacyjne – to odczuwanie i przeżywanie relacji: ja – świat, to także motywy naszego
działania. Dzieci w przedszkolu kierują się jeszcze głównie szukaniem
przyjemności i unikaniem przykrości. Znają wiele norm i zasad, ale nie są to
główne przyczyny ich działań. Dojrzałość emocjonalna to stawianie na
pierwszym miejscu poczucia obowiązku, odpowiedzialności za swoje postępowanie,
to zdolność do „odkładania na później” przewidywanych przyjemności na rzecz
obowiązków. To także zdolność do częściowego opanowania emocji i kontrolowanie
ekspresji emocji. To zdolność do krytycyzmu, do uczenia się na własnych błędach
i do pokonywania trudności.
Dojrzałość społeczna – umiejętność zgodnego współżycia i
współdziałania z innymi, to znajomość norm społecznych, to uczucia społeczne,
zmniejszanie się egocentryzmu, itp. Dziecko dojrzałe społecznie odnosi do
siebie polecenia skierowane do całej grupy, czuje się członkiem grupy i zaczyna
poprzez uczestnictwo w grupie zaspokajać swoje potrzeby ruchowe i psychiczne
(akceptacji, uznania, opiekowania się, itp.).
Rozwój dziecka i jego
dojrzewanie biologiczne jest procesem ciągłym, w którym od czasu do czasu
zdarzają się tzw. „skoki rozwojowe”, związane głównie z działaniem układu
hormonalnego. Właśnie w okresie 5-, 6- tego roku życia dokonuje się skok
rozwojowy – uaktywnia się układ hormonalny, wpływający zarówno na rozwój ciała,
jak i układu nerwowego.
Zmiany
rozwojowe w zakresie ciała. W stosunkowo krótkim czasie:
·
rosną stopy
dziecka;
·
wydłużają
się i twardnieją kości kończyn (u chłopców kości bardziej grubieją niż u
dziewczynek);
·
rozpoczyna
się pierwszy etap kostnienia nadgarstka – ruchy dłoni stają się bardziej
płynne, ręce mniej męczą się przy rysowaniu i pisaniu, lepszy jest poziom
rysunku, „ładniejsze szlaczki”;
·
obserwuje
się różnicowanie zainteresowań – u chłopców tzw. głód ruchu: większa potrzeba
biegania, skakania, siłowania się, bójki, itp., ale za to mniejsza precyzja
ruchów rąk. U dziewcząt zabawy ruchowe są spokojniejsze, ale większa precyzja
ruchów rąk i lepszy poziom rysunków i pisma. To początek antagonizmów
związanych z płcią i zmiana proporcji ciała w kierunku „dorosłości”, a także
lepszy poziom czynności samoobsługowych.
Zmiany w
dojrzewaniu i funkcjonowaniu układu nerwowego. Zmiany w pracy układu nerwowego są bardzo znaczące.
1.
Zwiększa się
ilość połączeń nerwowych i poprawia się przewodnictwo nerwowe – dzięki temu
bardziej zróżnicowane są relacje na bodźce,
szybszy czas reakcji, „dokładniejsze”, bardziej precyzyjne przewodzenie.
Zanikają stopniowo współruchy, np. ruchy języka przy pisaniu.
2.
Poprawia się
znacząco funkcjonowanie zmysłów: polepsza się ostrość wzroku, zdolność
odróżniania odcieni barw, dzieci lepiej odbierają dźwięki (mniej fałszują),
zapachy, smaki („niejadki” zaczynają jeść, „bo smaczne”), lepiej odbierane są
bodźce z otoczenia.
3.
Dojrzewa
kora mózgowa – sprawniej przebiegają procesy pobudzenia i hamowania: dziecko
lepiej i dłużej skupia uwagę, zaczyna sterować swoją uwagę, mniej męczy się,
mniej wierci się (dłużej usiedzi w jednym miejscu), zaczyna być zdolne do częściowego
panowania nad swoimi emocjami i ich ekspresją, zaczyna mieć poczucie obowiązku,
staje się mniej infantylne itp.
4.
Dojrzewają
okolice ruchowe kory mózgowej – poprawia się: płynność i koordynacja ruchów,
także ruchów rąk, lepsze jest utrzymywanie równowagi, ruchy stają się zwinne,
zgrabne.
5.
Dojrzewają
struktury kory odpowiedzialne za czynności szkolne: poprawia się wzrokowe
spostrzeganie analityczno – syntetyczne (łatwiej odróżnia się litery podobne
kształtem, a różniące się położeniem przestrzennym i położeniem elementów
względem siebie typu d, g, b, p); znacznie poprawia się słuchowe
spostrzeganie analityczno- syntetyczne (lepsze wysłuchiwanie spółgłosek w
nagłosie, śródgłosie i wygłosie, lepsza analiza i synteza sylabowa i głoskowa
itp.).
6.
Dojrzewają
struktury kory mózgowej odpowiedzialne za procesy myślowe – dopiero powyżej 6
roku życia przechodzą z myślenia konkretno – wyobrażeniowego przedoperacyjnego
na myślenie konkretno – wyobrażeniowe operacyjne i dopiero wtedy zdolne są do
zrozumienia, że odejmowanie jest odwrotnością dodawania, dzielenie –
odwrotnością mnożenia. Następuje rozwój decentracji, rozumienia symboli, zasad
ortograficznych itp.
CO ZROBIĆ, JEŚLI DZIECKO NIE JEST GOTOWE DO SZKOŁY?
W przypadku rozpoznania braku gotowości do nauki już na początku
klasy 0 wystarczy objąć dziecko w domu i/lub w przedszkolu dodatkowymi
ćwiczeniami stymulującymi opóźnione sfery rozwoju. Jeżeli jednak deficyty
rozwojowe zostaną odkryte późno lub są bardzo nasilone (obejmują wiele sfer),
wskazanie jest odroczenie obowiązku szkolnego u dziecka. Zgodnie z art.
16 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty decyzję o odroczeniu
obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii publicznej
poradni psychologiczno - pedagogicznej.
Dodatkowy rok powinien być wykorzystany na utrwalenie treści
programowych z klasy 0, terapię pedagogiczną oraz konsultacje i leczenie
specjalistyczne. W porę udzielona pomoc może zminimalizować późniejsze stresy
szkolne dziecka. Niestety u rodziców obserwuje się często postawę pełną
niechęci i obaw wobec odraczania rozpoczęcia nauki przez dziecko – często
decydują się na posłanie go do szkoły w terminie. Takie dzieci „na siłę”
umieszczane w szkole z reguły nie radzą sobie z nauką, a oprócz trudności
edukacyjnych zaczynają również przeżywać zasygnalizowane wyżej zaburzenia
emocjonalne. Po prostu przestają lubić szkołę i tracą motywację do uczenia się,
co znacznie obniża ich szanse na pełną realizację wrodzonych.
Pamiętaj!
Odroczenie obowiązku szkolnego służy wyłącznie dobru dziecka, dając mu szansę
na nadrobienie zaległości i uniknięcie wielu problemów i upokorzeń w trakcie
wieloletniej nauki w szkole! Jeżeli przypuszczasz, że Twój sześciolatek nie
dojrzał jeszcze do nauki, koniecznie zgłoś się z nim na badanie do poradni
psychologiczno-pedagogicznej.
PRZYSPIESZENIE OBOWIĄZKU SZKOLNEGO
Gdy u dziecka z grupy przedszkolnej obserwuje się pełną
dojrzałość szkolną we wszystkich wymienionych wyżej sferach (nie wolno
zapominać o gotowości emocjonalnej do podjęcia nauki), celowe jest przyspieszenie
obowiązku szkolnego. Także w tej sprawie decyzję podejmuje dyrektor szkoły
na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno -pedagogicznej (art. 16
Ustawy o systemie oświaty). Dziecko szybciej się rozwijające zmuszone do
przebywania w grupie mniej dojrzałych rówieśników i powtarzania treści, których
dawno się już nauczyło, będzie się nudzić i może stracić motywację do nauki.
Dlatego ważne jest, by dać mu możliwość maksymalnego wykorzystania jego szans
przez wcześniejsze skierowanie do szkoły, – ale tylko wówczas, gdy samo tego
chce i przejawia pełną dojrzałość.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA A RYZYKO DYSLEKSJI
Termin „ryzyko dysleksji”
stosuje się wobec młodszych dzieci wykazujących wybiórcze zaburzenia w rozwoju
psychoruchowym, które mogą stać się przyczyną późniejszych trudności w czytaniu
i pisaniu. Termin ten stosuje się również wobec uczniów, którzy napotykają na pierwsze,
– lecz nasilone – trudności w nauce, pomimo inteligencji w normie, dobrze
funkcjonujących narządów zmysłów,
właściwej opieki wychowawczej i dydaktycznej w domu i w szkole. Dzieci ryzyka dysleksji
powinny, korzystając z pomocy specjalistów, nadrobić opóźnienia rozwojowe
jeszcze przed podjęciem nauki szkolnej, zanim
nauczyciele zaczną je karać ocenami niedostatecznymi. Skuteczność interwencji
zależy od tego, jak szybko zostanie podjęte działanie – dziecko ryzyka
dysleksji nie musi stać się uczniem dyslektycznym, jeśli dostatecznie wcześnie
rozpozna się jego potrzeby i zareaguje na nie, zanim dziecko zacznie
doświadczać niepowodzeń w nauce – oraz od tego, w jakim stopniu uda się
wyrównać dysharmonie w rozwoju psychoruchowym. Ryzyko dysleksji nie jest stanem
braku ogólnej zdolności do sprostania wymaganiom szkoły, lecz brakiem zdolności
do uczenia się określonych czynności: czytania i (lub) pisania. Dziecko
6–7-letnie z wysokim ryzykiem dysleksji nie jest, zatem w pełni gotowe do
podjęcia nauki szkolnej i najlepszym rozwiązaniem dla niego będzie odroczenie
obowiązku szkolnego oraz – koniecznie – poddanie intensywnej pracy
korekcyjno-kompensacyjnej w przedszkolu i w domu.
Ocenę ryzyka
dysleksji może przeprowadzić nauczyciel przedszkola lub sami rodzice,
wykorzystując Skalę Ryzyka Dysleksji Marty Bogdanowicz opublikowaną w książce
„Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie”. W razie niepomyślnego wyniku tego
przesiewowego badania konieczne jest jak najszybsze zgłoszenie się z dzieckiem
do poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Poniżej
przedstawione są niektóre objawy wskazujące na ryzyko dysleksji. Jeśli u
Twojego dziecka w wieku 6 lat występuje:
·
nieprawidłowa
wymowa jakichkolwiek głosek, zniekształcanie wyrazów,
·
trudności
z odwzorowywaniem szlaczków i prostych obrazków, nieprawidłowe trzymanie
ołówka,
·
trudności
z układaniem puzzli według wzoru, wyszukiwaniem różnic między obrazkami,
·
nierozróżnianie
podobnych kształtów (np. figur geometrycznych) lub liter o podobnym wyglądzie
(myli np. litery p-b-d-g, t-ł, m-n-w),
·
trudności
z rozróżnieniem podobnych głosek, np. z-s, w-f, g-k (nie potrafi np. zauważyć,
że „górka” i „kurka” to różne słowa),
·
trudności
z dokonywaniem operacji na głoskach i sylabach (nie umie podzielić wyrazów,
wyszukać rymów, porównać słów),
·
dziecko
nie potrafi zastosować poprawnie pojęć prawa-lewa, nad-pod, na-w,
·
czyta
bardzo wolno, pojedynczymi głoskami, nie rozumie przeczytanych krótkich zdań,
pisze często litery i cyfry jak w lustrzanym odbiciu, pisze od strony prawej do
lewej,
·
jest
leworęczne,
może ono być
zagrożone dysleksją, dysgrafią lub dysortografią. Zgłoś się z nim do poradni
psychologiczno-pedagogicznej, która pomoże zapobiec rozwinięciu się w
przyszłości problemów z czytaniem i pisaniem.
Pamiętaj! Ryzyko
dysleksji to nie wyrok. Jeśli Twoje dziecko wcześnie zacznie wykonywać
odpowiednie ćwiczenia według wskazań psychologa i pedagoga, najprawdopodobniej
nie zostanie dyslektykiem. Dzięki wczesnej diagnozie w poradni możesz uchronić
je przed przykrymi trudnościami w nauce.
CHARAKTERYSTYCZNE CECHY ZACHOWAŃ DZIECKA NADPOBUDLIWEGO PSYCHORUCHOWO
Zespół objawów nadpobudliwości psychoruchowej występuje w jednej, dwóch lub
wszystkich sferach funkcjonowania dziecka:
·
sferze ruchowej (przejawia się w postaci wzmożonego pobudzenia ruchowego);
·
sferze poznawczej (przejawia się w zaburzeniach funkcji poznawczych,
głównie w zaburzeniach uwagi);
·
sferze emocjonalnej (przejawia się w postaci nadmiernej reaktywności
emocjonalnej).
Typowe objawy
nadpobudliwości w sferze ruchowej, to: wzmożona ekspansja ruchowa, niepokój
ruchowy, nawyki ruchowe (ruchy przymusowe), mimowolne wyładowania ruchowe.
Dzieci, u których
występuje wzmożona ekspansja ruchowa charakteryzują się dużą
ruchliwością: biegają, skaczą, na lekcjach wyrywają się do odpowiedzi, machają
rękami lub nogami, poruszają palcami, kiwają się na krześle, są pełne energii.
Szukają każdej okazji, by rozładować się ruchowo. Ruchy ich są szybkie, ale
niezręczne i niezgrabne, co powoduje, że piszą i rysują niekształtnie, zamazują
swoje wytwory, kreślą i poprawiają je - czyniąc to niestarannie. Natychmiast
wykonują polecenia związane z ruchem, gorzej jest, gdy mają wykonać coś w
skupieniu i na miejscu. Brak reakcji na polecenia dorosłych nie wynika z ich
negatywnej postawy emocjonalnej, ale z nieumiejętności panowania nad własnym
pobudzeniem. Nadmierna ruchliwość tych dzieci wzrasta, gdy przebywają w grupie.
Niepokój ruchowy objawia się w drobnych, niepotrzebnych ruchach. Dzieci z niepokojem ruchowym często bazgrzą po zeszycie, obgryzają ołówek lub kołnierzyk, bawią się drobnymi przedmiotami, skrobią po ławce, zajmują się rzeczami znajdującymi się w zasięgu ich rąk lub nóg, niszczą rzeczy znajdujące się obok nich. Często obserwujemy u nich przemieszczanie się tułowia, poruszanie rękami lub nogami, "wiercenie się" w ławce. Dzieci te nie szukają możliwości wyładowania się. Niepokój ruchowy może doprowadzić do zaburzeń nerwicowych. Nawyki ruchowe (ruchy przymusowe) są to czynności podległe woli dziecka, ale powstrzymanie się od ich wykonywania jest bardzo trudne. Wzrost napięcia emocjonalnego lub surowa dyscyplina może doprowadzić w tym przypadku do jąkania, nerwicy czy ruchów mimowolnych. Mimowolne wyładowania ruchowe to tzw. tiki. Nasilają się one w sytuacjach napięcia lub wtedy, gdy dziecko stara się nad nimi zapanować. Konsekwencją ich może być reakcja nerwicowa lub jąkanie. DZIECKO NADRUCHLIWE SPRAWIA WRAŻENIE, ŻE CIĄGLE JEST "W DRODZE".
Niepokój ruchowy objawia się w drobnych, niepotrzebnych ruchach. Dzieci z niepokojem ruchowym często bazgrzą po zeszycie, obgryzają ołówek lub kołnierzyk, bawią się drobnymi przedmiotami, skrobią po ławce, zajmują się rzeczami znajdującymi się w zasięgu ich rąk lub nóg, niszczą rzeczy znajdujące się obok nich. Często obserwujemy u nich przemieszczanie się tułowia, poruszanie rękami lub nogami, "wiercenie się" w ławce. Dzieci te nie szukają możliwości wyładowania się. Niepokój ruchowy może doprowadzić do zaburzeń nerwicowych. Nawyki ruchowe (ruchy przymusowe) są to czynności podległe woli dziecka, ale powstrzymanie się od ich wykonywania jest bardzo trudne. Wzrost napięcia emocjonalnego lub surowa dyscyplina może doprowadzić w tym przypadku do jąkania, nerwicy czy ruchów mimowolnych. Mimowolne wyładowania ruchowe to tzw. tiki. Nasilają się one w sytuacjach napięcia lub wtedy, gdy dziecko stara się nad nimi zapanować. Konsekwencją ich może być reakcja nerwicowa lub jąkanie. DZIECKO NADRUCHLIWE SPRAWIA WRAŻENIE, ŻE CIĄGLE JEST "W DRODZE".
Typowe objawy nadpobudliwości
w sferze poznawczej, to: zaburzenia uwagi, wzmożony odruch orientacyjny,
pochopność, pobieżność myślenia, wzmożona wyobraźnia.
Zaburzenia uwagi wynikają z tego, że
dziecko odbiera każdy bodziec napływający z otoczenia i w związku z tym nie
jest w stanie skupić się na jednej rzeczy, ciągle coś je rozprasza, powodując
nadmierne pobudzenie w centralnym układzie nerwowym. Nadmiar bodźców powoduje, że
jego uwaga jest chwiejna a co za tym idzie - wykonywane zadania są niestaranne,
niedokończone, nieprzemyślane, a czasami błędne. Dzieci z zaburzeniami uwagi
przeszkadzają na lekcjach, ciągle się odwracają, rozmawiają z kolegami, nie słuchają,
co się mówi, reagują na każdy szmer, głośno komentują nawet najmniej istotną
sprawę, wyrwane do odpowiedzi nie wiedzą, o co są pytane, często nie pamiętają,
co jest zadane do domu, odrabiają lekcje długo i z małymi efektami, robią dużo
błędów, opuszczają litery lub całe wyrazy, nie kończą zdań, wypracowania są
chaotyczne i bez logicznego ciągu. Zaburzenia uwagi są efektem wzmożonego
odruchu orientacyjnego, tzn. reagowania na różnego rodzaju bodźce. Dzieci z
nadpobudliwością przerzucają swoją uwagę z obiektu na obiekt, robią wrażenie
jakby interesowało ich kilkanaście rzeczy naraz. U dzieci nadpobudliwych bardzo
często występuje brak powściągu myślowego, pochopność. Dziecko chce
odpowiadać zanim jeszcze usłyszy pytanie, a wtedy jego odpowiedzi są niepełne
lub błędne. Widać w nich wyraźne pochopne wnioskowanie, brak przemyśleń. Często
ma trudności w zorganizowaniu pracy, która wymaga większego wysiłku umysłowego.
Gubi rzeczy konieczne do pracy lub zabawy. Pobieżność myślenia powoduje,
że działanie dzieci nadpobudliwych jest natychmiastowe, nieprzemyślane.
Udzielają nieprawidłowych odpowiedzi na pytania lub nieprawidłowo rozwiązują
zadania. Jest im trudno skupić się na szczegółach. Problem traktują wybiórczo.
Wzmożona wyobraźnia, którą dysponują dzieci
nadpobudliwe sprawia, że pojawiają się u nich bardzo silne przeżycia wywołane
nawet słabym bodźcem płynącym z otoczenia. Spowodować ona może zamykanie się
dziecka w świecie własnych przeżyć, odrywanie się na jakiś czas od
rzeczywistości lub wyłączanie z lekcji, zajęć.
Typowe objawy
nadpobudliwości w sferze emocjonalnej, to: silne i nieopanowane reakcje
emocjonalne, wzmożona ekspresja uczuć, zwiększona wrażliwość emocjonalna na
bodźce otoczenia. Dzieci z nadpobudliwością są drażliwe, łatwo się
obrażają, wybuchają płaczem lub złością. Silnym i nieopanowanym reakcjom
emocjonalnym może towarzyszyć agresja słowna, a nawet i fizyczna przez co
popadają w konflikty z rówieśnikami lub dorosłymi, w czasie których żadne
argumenty do nich nie przemawiają. Kłótliwość, agresywność, stawianie na swoim
często jest przyczyną ich odrzucenia przez grupę. Dużą grupę stanowią dzieci ze
wzmożoną lękliwością. Są one napięte, niespokojne. Często płaczą, czerwienią
się, nie są w stanie wydobyć z siebie głosu, nie przejawiają inicjatywy, nie
podchwytują pomysłów - co w konsekwencji osłabia ich stosunki z rówieśnikami. Wzmożona
ekspresja przejawia się występowaniem intensywniejszych reakcji uczuciowych
na różne zdarzenia czy sytuacje. U dzieci nadpobudliwych można zaobserwować
wahania nastrojów - bardzo szybko potrafią przejść od płaczu do śmiechu, od
kapryśności i uporu do złości lub agresji skierowanej na zewnątrz lub do
siebie. Zwiększona wrażliwość na działające bodźce może przejawiać się w
sferze uczuć wyższych. Dzieci nadpobudliwe są wrażliwe na cudzą krzywdę,
współczują osobom pokrzywdzonym, zamartwiają się, wzruszają się, bywają
egocentryczne. Bardzo mocno przeżywają swoje niepowodzenia lub konflikty w domu
czy w szkole. Jak podkreśla wielu autorów, m. in. H. Spionek, H. Nartowska, J.
Prekop, nieprawidłowe reakcje na objawy nadpobudliwości u dzieci prowadzą
jedynie do nasilenia zaburzonych zachowań. Aby tego uniknąć należy wybrać i
zastosować właściwą terapię.
JAK POSTĘPOWAĆ Z DZIECKIEM NADPOBUDLIWYM PSYCHORUCHOWO (wskazania do pracy w domu)
- Dziecko nadpobudliwe psychoruchowo powinno mieć zapewnioną w domu atmosferę spokoju i akceptacji.
- Należy być konsekwentnym w ustalaniu reguł, obowiązków i karceniu.
- Osoba dorosła powinna umieć kontrolować swoje emocje w kontakcie z dzieckiem nadpobudliwym. Nie wolno reagować wybuchowo i gwałtownie.
- Dziecku należy stwarzać poczucie bezpieczeństwa, dać mu do zrozumienia, że jest kochane, ale równocześnie być wobec niego konsekwentnym i wymagającym.
- Wymagania wobec dziecka powinny być jasne i klarowne, aby znało swoje obowiązki i wiedziało jak powinno się zachować w danej sytuacji.
- Obowiązki domowe powinny być dostosowane do jego możliwości. Przejawy chaosu eliminuje się, a dobre wykonanie zadania chwali się, docenia się trud włożony w pracę , nawet gdy efektem jest dzieło mało dokładne.
- Dzienny rozkład zajęć dziecka powinien być uporządkowany. Jasno i wyraźnie powinien określać godzinę wstawania, posiłków, oglądania telewizji, uczenia się itp.
- Należy ograniczyć czas oglądania telewizji, a przede wszystkim wyeliminować programy o treści agresywnej z dużym ładunkiem emocji i szybką akcją.
- Dziecku powinno się wyznaczyć osobny pokój lub część pokoju, jako jego własny teren i miejsce do nauki, przed którym znajduje się czysta ściana bez dodatkowych elementów czy dekoracji.
- Podczas odrabiania przez dziecko lekcji należy wyeliminować wszystkie dodatkowe bodźce, które mogą go rozproszyć, np. wyłącza się radio, chowa zbędne przedmioty z biurka.
- Opiekunowie powinni odnosić się do dziecka z wyrozumiałością i cierpliwością, ponieważ jego zachowanie nie wynika ze złości, ale z nieumiejętności kontrolowania swego zachowania.
- Osoby opiekujące się dzieckiem nadpobudliwym powinny nauczyć się odczytywać jego sygnały ostrzegawcze poprzedzające wybuch - aby uniknąć wybuchu należy spokojnie interweniować przez odwrócenie uwagi lub spokojne omówienie konfliktu.
- W sytuacji konfliktowej nie należy zostawiać dziecka zbyt długo w napięciu emocjonalnym, np. odsyłać go do swojego pokoju, odraczać karę do przyjścia rodzica. Rozwiązanie konfliktu powinno nastąpić zaraz po jego zaistnieniu.
- Opiekunowie powinni codziennie poświęcać trochę czasu na rozmowę i wspólną zabawę z dzieckiem.
- Proponowane zabawy w chwilach wolnych to: lepienie, wycinanie, malowanie, układanie klocków.
- Liczbę dzieci biorących udział w zabawie należy ograniczyć do jednego lub dwóch ze względu na duże rozproszenie i pobudliwość.
- Dom jest najlepszym miejscem do zabawy, ponieważ można w nim najlepiej obserwować dziecko i interweniować w każdej chwili.
- Należy dziecku nadpobudliwemu organizować zajęcia pełne ruchu, na świeżym powietrzu.
- Należy czytać codziennie książki i analizować wspólnie z dzieckiem ich treść.
**************
ĆWICZENIA SŁUCHU FONEMATYCZNEGO
Propozycje
do zastosowania ich na zajęciach w kl. O-III
Małe dzieci uczymy
rozróżniać dźwięki wydawane przez pojazdy, zwierzęta, stukot butów,
skrzypnięcie drzwi, posługujemy się obrazkami. Następnie dzieci próbują
naśladować słyszane głosy oraz rozpoznawać i różnicować dźwięki z otoczenia np. głosy ludzi, natury, zwierząt,
instrumentów. Wiele ciekawych zabaw słuchowych można przeprowadzić podczas
spaceru, można najpierw różnicować różne dźwięki spotykane np. w parku (szelest suchych liści, szum wiatru, zimą skrzypiący śnieg, itd.), a
potem je naśladować.
Do uważnego słuchania
skłania zabawa w zgadywanie, który ze znanych dziecku przedmiotów wydaje taki
dźwięk (dzwoni, syczy, tyka, gwiżdże, szumi, itd.)?
Do ćwiczeń rozwijających
słuch fonematyczny należą również ćwiczenia rytmizujące polegają one na
odtwarzaniu usłyszanego rytmu. Można go wyklaskać, wytupać, ale można również
odtworzyć za pomocą rysowania znaków graficznych. Do takich ćwiczeń można
wykorzystać klocki, foremki, zabawki, guziki, materiały sypkie umieszczone w
szklanym lub plastikowym pojemniku (ryż, makaron, groch, kapsle), itp.
Z dziećmi w klasach O - III można przeprowadzać
już proste ćwiczenia, które przygotują je nie tylko do nauki czytania i
pisania. Będą to ćwiczenia doskonalące słuch fonematyczny polegające na
analizie i syntezie wyrazów, np.:
- wyróżnianie wyrazów w zdaniu
- wyróżnianie sylab w wyrazie, najlepiej za pomocą klaskania (jedna sylaba - jedno klaśnięcie), oprócz tego można bawić się w uzupełnianie wyrazów sylabą, podajemy pierwszą sylabę, np. „ko”, a dziecko dodaje - „ło” (koło)
- wyróżnianie głosek w wyrazach - najpierw na początku wyrazu, potem na końcu i w środku. Można użyć do tego obrazków, spośród, których dziecko wyszuka obrazki zaczynające się lub kończące na daną głoskę
- wymyślanie rymujących się wyrazów (czytanie, pisanie, szukanie obrazków itd.)
- układanie kilku wyrazów w kolejności od najkrótszego do najdłuższego (a, po, las, okno, lalka, balonik)
- rysowanie przedmiotów zaczynających się, kończących, lub mających w środku daną głoskę
- słuchanie wierszy, w których występuje jak najwięcej dźwięków do naśladowania. Można wykorzystać takie utwory jak: Lokomotywa, Ptasie radio, Kotek
- dobieranie w pary wyrazów, które różnią się tylko jedną głoską (koza - kosa, mama - dama, tata - data, pije - bije, Ala - Ola)
- podkreślanie czerwoną kredką wyrazów, które „syczą”, a niebieską, tych, które „szumią” (np.: sok, puszka, szachy, postój, proszek, ser)
Przykładowo, dzieci wymyślają wyrazy na literę
„k”. Inną formą tej zabawy jest wyszukiwanie wyrazu, który zaczyna się na
ostatnią literę poprzedniego wyrazu (mąka - Adam - most - tygrys - samochód -
dom).
- różnicowanie dźwięków mowy przez powtarzanie głosek, określanie ich położenia w wyrazie
- wymyślanie wyrazów na określoną głoskę - szukanie do nich rymu
- zabawy i gry rytmiczne, wykonywanie umownego ruchu na hasło dźwiękowe (muzyczne lub werbalne)
- różnicowanie słów o podobnym brzmieniu - dziecko wskazuje obrazki po usłyszeniu nazw
- różnicowanie takich samych sylab w szeregu różnych lub o podobnym brzmieniu np. pa, ga, da - dziecko sygnalizuje klaśnięciem moment usłyszenia żądanej sylaby: pa, ga, pa, da, ga, pa
- powtarzanie par słów opozycyjnych typu: bary - pary, bąk - pąk, dam - tam, gapa - kapa
- rozpoznawanie określonego wyrazu w szeregu wyrazów o podobnym brzmieniu. Gdy dziecko usłyszy dany wyraz (np. sos) ma klasnąć lub tupnąć: nos, los, kos, nos, sos, włos, odgłos, nos, sos, kos, itd.
- układanie zdań i rozdzielanie ich na wyrazy. Dziecko układa zdanie do obrazka. Liczy ile jest w nim wyrazów, jaki wyraz jest pierwszy, jaki jest ostatni. Układ wyrazów w zdaniu może być przedstawiony np. na klockach lub kartonikach. Dziecko może również ciąć pasek papieru na tyle części ile jest wyrazów w zda-niU
- rozwijanie zdań i porównywanie liczby wyrazów w zdaniach. Wypowiadamy krótkie zdanie np. Chłopiec biegnie. Prosimy, aby dziecko zdanie rozwinęło. Za każdym razem układamy szeregi klocków w różnych kolorach jeden po drugim i porównujemy ich ilość
- dzielenie wyrazów na sylaby, liczenie ilości sylab z równoczesnym wystukiwaniem rytmu wymawianych sylab
- tworzenie wyrazów zaczynających się na określoną sylabę: wo - woda, bu - buty, itd.
- wyodrębnianie sylab na początku, na końcu oraz w środku słowa
- dopowiadanie sylab - uzupełnienie wyrazów. Podajemy pierwszą sylabę, np. „ko” i eksponujemy obrazki (kotek, koszyk, koszula, konik), dziecko wybiera dowolny obrazek i dopowiada brakującą część wyrazu
- dokonywanie syntezy sylabowej ze słuchu, np. o-wo-ce
- rozpoznawanie i wyodrębnianie głosek (samogłosek i spółgłosek) w różnych miejscach wyrazu;
- wyodrębnianie samogłosek na początku wyrazu, np.: jaką głoskę słyszysz na początku wyrazu: aparat (a), osa (o), ucho (u), ekran (e), igła (i)
- wyodrębnianie samogłosek na końcu wyrazu, np.: jaką głoskę słyszysz na końcu wyrazu: woda (a), okno (o), ule (e)
- rozpoznawanie i wyodrębnianie samogłosek w środku wyrazu, np.: gdzie słyszysz głoskę a, o, e, u (las, nos, lek, lupa, kula)
- rozpoznawanie i wyodrębnianie spółgłosek na początku wyrazu (bez grup spółgłoskowych) np. buty, lody, dom, kot
- rozpoznawanie i wyodrębnianie spółgłosek na końcu wyrazu np. nos, lok, but
- rozpoznawanie i wyodrębnianie spółgłosek w środku wyrazu np. gdzie słyszysz głoskę k, np. makaron, makowiec
- rozpoznawanie określonej głoski na początku wyrazów (nazw obrazków). Pokaż obrazek, w którego nazwie słyszysz na początku głoskę np. „l”
- rozpoznawanie obrazków na podstawie pierwszych głosek ich nazw. Pokaż obrazek, którego nazwa zaczyna się np. na „b”
- dobieranie par obrazków, których nazwy rozpoczynają się taką samą głoską. Dziecko podaje pierwszą głoskę nazwy obrazka i wyszukuje obrazek, którego nazwa rozpoczyna się taką samą głoską, np. pas - parasol; dach - dom; kogut - kot; piłka - płot; waza - wazon
- tworzenie wyrazów rozpoczynających się od danej głoski i kończących się na określoną głoskę, np.: „K” i „A” - kapusta, kanapa, kalarepa, koszula
- dokonywanie analizy głoskowej wyrazów, budowanie modelu wyrazu z kolorowych nakrywek (czerwone to samogłoski, niebieskie - spółgłoski). Liczenie głosek w wyrazach
- Wymień, jakie kolejno głoski słyszysz w wyrazie osa (o-s-a). Dziecko buduje z nakrywek model wyrazu
- dokonywanie syntezy wyrazów ze słuchu. Jaki wyraz usłyszałeś u-l-e, m-o-t-y-l, d-o-m-e-k;
- układanie domina obrazkowo-głoskowego, wyszukiwanie ciągu obrazków tak, by ostatnia głoska wyrazu była początkową głoską następnego, np. nos - sok - kot - tor - rak, itd;
- tworzenie nowego wyrazu z pierwszych lub ostatnich głosek przedmiotów przedstawionych na obrazkach (rebusy fonetyczne), np.: kosz - okno - teczka (kot), dom - ucho - nos - kot (most)
- segregowanie obrazków różniących się jedną głoską np. laska - maska, rak - mak
- różnicowanie głosek poprzez segregowanie obrazków według par głosek: s-sz, c-cz, z-ż, t-d, p-b, k-g, w-f (według początkowej głoski), np.: sanki - szafa, cukierek - czapka, zabawki - żaba, tor - dom, płot - but, kura - góra, waga - flaga;
Gdy
dziecko ma przygotowany słuch fonematyczny i radzi sobie z dokonywaniem analizy
i syntezy sylabowej i głoskowej wyrazów, może przejść do ćwiczeń na materiale literowym i rozpocząć czytanie. Jednakże warto
kontynuować ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej, a w szczególności usprawniać
różnicowanie samogłosek i spółgłosek, łącząc ich rozpoznawanie z utrwalaniem
poznawanych kolejno liter. W tym celu wykorzystujemy kartoniki z literami oraz
etykiety z sylabami i wyrazami.
Oto propozycje ćwiczeń:
1. Analiza i synteza sylab kończących się na samogłoskę
-
stałej samogłosce i zmieniającej się spółgłosce, np. ma, da, ta, ka, itp.
-
stałej spółgłosce i zmieniającej się samogłosce, np. ta, to, te, tu, itp.
2.
Analiza i synteza wyrazów, w których
sylaby kończą się samogłoską, np.
-
dwusylabowych: ma-ma, ta-to, wo-da (woda), ko-ło (koło), mo-wa (mowa)
-
wielosylabowych: sa-ła-ta (sałata), ka-ru-ze-la (karuzela)
3.
Analiza i synteza wyrazów trzygłoskowych
typu: kot, dom, sok, mak, lis
4.
Analiza i synteza wyrazów dwusylabowych
o różnej strukturze sylab (kończących się samogłoską lub spółgłoską), np.
-
ko-tek, ba-lon, ry-bak,
- las-ka, pas-ki, dom-ki,
- mos-tek, kos-myk
5. Analiza i
synteza wyrazów wielosylabowych o różnym układzie sylab, bez grup
spółgłoskowych, np. sa-mo-lot, po-go-da, pa-ra-sol, ma-ka-ron, mo-ty-lek.
6.
Analiza i synteza wyrazów z grupą
spółgłoskową np.
-
dwa, gra, bzy, blok, tort
- sto-py, dro-gi, sto-ły
- mas-kot-ka, po-dło-ga,
kras-no-lu-dek.
Warto zajrzeć na
stronę i dowiedzieć się więcej:
**************
DZIECI Z TRUDNOŚCIAMI W
UCZENIU SIĘ
Specjalne potrzeby edukacyjne to
problem coraz powszechniej obecny w polskich szkołach. Niestety, w większości
wypadków dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi nie są odpowiednio
wcześnie rozpoznawane przez nauczycieli i pedagogów, brakuje pieniędzy na
zajęcia dla nich, często brakuje wykwalifikowanych terapeutów, a najczęściej
brakuje rzeczy najbardziej podstawowej - rzetelnej informacji dla rodziców.
Dzieci z trudnościami w
uczeniu się można nazwać „dziećmi z pogranicza normy”. Niewątpliwie dzieci te
sprawiają kłopoty swym rodzicom i wychowawcom. I są to kłopoty spowodowane ich
odmiennością – rozwój psychiczny od początku ich życia jest nieco inny niż
rozwój całkowicie normalnych rówieśników. Odmienność ta w znacznym stopniu
spowodowana jest czynnikami biologicznymi, które niejednokrotnie trudno jest
jednoznacznie wskazać. Ich zachowanie w wielu sytuacjach nie różni się niczym
szczególnym od zachowania kolegów. Dopiero bardziej wrażliwy obserwator
dostrzeże pewne niepokojące sygnały, takie jak np.: gorszą orientację
szczególnie w nowych miejscach i sytuacjach, mylenie strony lewej i prawej,
wolniejsze wykonywanie niektórych prac i zadań, nadmierny pośpiech w pewnych
sytuacjach, częstsze pozostawianie prac niedokończonych, częstsze niszczenie
swych prac, trudności w skupieniu się i uważnym słuchaniu dorosłego, niemożność
zapamiętania dłuższych czy bardziej skomplikowanych poleceń, częstsze niż u
innych dzieci reagowanie złością lub płaczem nawet na drobne niepowodzenia,
niższą odporność na wysiłek fizyczny i psychiczny.
Na podstawie badań stwierdza
się, że w ogólnej populacji dzieci jest 15-20% uczniów szkół podstawowych, u
których występują trudności w nauce spowodowane wycinkowymi dysfunkcjami oraz
ograniczeniami rozwoju.
Uczenie się jest procesem
zdobywania wiedzy, doświadczenia i umiejętności, a zarazem kształtowaniem
osobowości człowieka. Jest to jeden z bardziej skomplikowanych rodzajów
ludzkiej działalności. Przyczyn trudności i niepowodzeń szkolnych od dawna
upatruje się w trzech głównych źródłach, tj. w uwarunkowaniach środowiskowych,
dydaktyczno-wychowawczych oraz tkwiących w samych uczniach.
Przyczyny
środowiskowe:
Dom rodzinny kształtuje cechy
psychiczne dziecka, jego postawy, dążenia i zdolności. Gdy w środowisku brak
bodźców intelektualnych, gdy rodzice lekceważą jego naukę i obowiązek
uczęszczania do szkoły traktują jako narzuconą konieczność, dziecku brak
bodźców stymulujących rozwój umysłowy. Brak wtedy wzorców i zachęty do nauki.
Wadliwym zachowaniem jest również stawianie zbyt wysokich wymagań, rygoryzm,
perfekcjonizm lub gdy rodzice często wręczają dziecko przy wykonywaniu różnych
prac, są nadopiekuńczy. Rozbita rodzina, brak wpływu wychowawczego lub
negatywne oddziaływanie rodziców to podstawowe czynniki zaburzające życie
uczuciowe dziecka i utrudniające mu powodzenie w nauce szkolnej. Dzieci żyjące
w ustawicznej niepewności i braku poczucia bezpieczeństwa nie koncentrują
swojej uwagi na pracy szkolnej, co prowadzi do braku sukcesów.
Przyczyny
dydaktyczne:
Na postępy w nauce dziecka
decydujący wpływ mają formy, metody i środki nauczania, treść, a także warunki,
w jakich przebiega praca dydaktyczno-wychowawcza. Znaczny wpływ wywiera sam
nauczyciel, jego osobowość, poziom umysłowy i moralny, stosowane przez niego
metody nauczania. Często poddaje się krytyce plany i programy nauczania jako
przeładowane, gdyż realizacja ich wymaga od młodzieży pracy ponad siły.
Nauczyciele zazwyczaj nie liczą się z możliwościami indywidualnymi uczniów,
mechanicznie egzekwują wiadomości i umiejętności wyznaczone przez program. Zbyt
duża liczna uczniów w klasach utrudnia indywidualną pracę z dzieckiem, wszystko
to prowadzi do niepowodzeń szkolnych, a także zaburzeń rozwoju uczniów. Braki w
wiadomościach uczniów klas początkowych nie wyrównywane w porę powodują trwałe
opóźnienia w nauce szkolnej. Na efekty pracy dydaktycznej nauczyciela mają też
wpływ warunki materialne i organizacyjne szkół. Częste zmiany nauczycieli uczących
w danej klasie, dwuzmianowość pracy, wadliwie ułożone plany lekcji, absencja
nauczycieli, nie zawsze wystarczające wyposażenie szkół w sprzęt i środki
dydaktyczne mogą być przyczyną niepowodzeń szkolnych. Badania Czesława
Kupisiewicza wykazały, że niepowodzenia szkolne uczniów powodowane są zbyt
szybkim tempem pracy na lekcjach, niewystarczającym wyjaśnianiem i utrwalaniem
materiału nauczania, brakiem podręczników i pomocy dydaktycznych.
Przyczyny
tkwiące w uczniu:
Do nich należą głownie przyczyny biopsychiczne.
Na czoło wysuwa się obniżenie poziomu inteligencji. Klasyczna definicja W.
Sterna stanowi, że inteligencja to ogólna i wrodzona zdolność umysłu ludzkiego
przystosowania się do względnie nowych zadań życiowych. Podaje się różne
wskaźniki wyznaczające granicę, poniżej której dobre postępy szkolne ucznia
stają się niemożliwe. czasami jest to iloraz inteligencji równy 80, czasami 75.
z badań Konopnickiego wynika, że 50% dzieci opóźnionych w nauce stanowią
uczniowie z ilorazem inteligencji świadczącym o dolnej granicy normy. Innymi
przyczynami są uwarunkowania genetyczne lub somatyczne. U dzieci z zespołem
nadpobudliwości ruchowej występuje dysleksja rozwojowa (obecna znacznie
częściej u chłopców niż u dziewczynek, aż 5-10 razy częściej) różne czynniki
działające na dziecko w okresie prenatalnym, lub po urodzeniu mogą prowadzić do
mikrouszkodzeń układu nerwowego lub słabszej kondycji somatycznej dziecka.
Teraz dokonamy
charakterystyki specyficznych trudności w uczeniu się:
1)
zaburzenia uczenia się czytania (dysleksja)
2)
zaburzenia uczenia się pisania (dysgrafia)
3)
zaburzenia uczenia się matematyki (dyskalkulia)
Dysleksja to
zaburzenie objawiające się trudnościami w nauce czytania i pisania u
dzieci, które nie powinny mieć z taką nauką problemów - są normalnie
rozwinięte intelektualnie, nie mają żadnych poważnych wad wzroku i słuchu ani
schorzeń neurologicznych, są otoczone w szkole prawidłową opieką dydaktyczną
i nie są zaniedbane środowiskowo. Dysleksja
występuje w różnym nasileniu u kilku-kilkunastu procent populacji.
·
dziecko ma trudności w różnicowaniu liter o
podobnej strukturze graficznej, ale odmiennej lokalizacji w przestrzeni, np.
b-d-p, n-u, M-W, Z-N, E i 3; wynikające stąd powolne odczytywanie wyrazów,
częste mylenie się i poprawianie
·
dziecko przestawia litery i sylaby, np. dziecko
czyta lomokotywa zamiast lokomotywa, kos zamiast sok
·
niedokładnie różnicuje litery i zgaduje na
podstawie odczytywania początku słowa, np. odczytuje mamusia a napisano mateczka,
albo zakładają zamiast zakładali
·
gubi się w czasie czytania, nie wie w którym
miejscu czytało, jeżeli na chwilę odrywa wzrok od tekstu (pomagają mu kartki
zasłaniające tekst)
·
źle czyta słowa, które już odczytywało zupełnie
dobrze poprzedniego dnia czy też przed chwilą, bardzo często źle czyta słowa,
które nic dla niego nie znaczą, np. się,
wtedy, dlatego, że
·
nie uwzględnia interpunkcji, czyta bezbarwnym
głosem, mało ekspresyjnie, ma tak duże trudności z techniką czytania, iż
problemy rozumienia tekstu i wynikające z prawidłowego rozumienia ekspresyjne
jego odczytywanie schodzą na dalszy plan
·
czyta bardzo szybko, połykając słowa lub ich
fragmenty albo bardzo wolno, w jednym i drugim przypadku bardzo męczy się przy
czytaniu
·
często opuszcza albo dodaje słowa i zdania
Wyróżniamy następujące typy dzieci
dyslektycznych:
1. Typ I jest uwarunkowany
upośledzeniem (lekkiego lub głębokiego stopnia) zdolności słuchowego
różnicowania słów, analizy i syntezy słuchowej słowa oraz słuchowej pamięci
sekwencyjnej.
2. Typ II jest
uwarunkowany upośledzeniem percepcji wzrokowej, wzrokowego różnicowania
bodźców, analizy i syntezy wzrokowej liter, wzrokowej pamięci sekwencyjnej oraz
wyobraźni przestrzennej.
3. Typ III to
mieszany. Występują zarówno zaburzenia w percepcji słuchowej słowa, pamięci
sekwencyjnej słuchowej, percepcji wzrokowej słów, wzrokowej pamięci
sekwencyjnej, pamięci wzrokowo-słuchowej oraz wyobraźni przestrzennej.
W zależności od
typu dysleksji stosujemy odpowiednio dobrane zestawy ćwiczeń korekcyjno-
kompensacyjnych.
Wśród przyczyn
dysleksji wymienia się uwarunkowania genetyczne, okołoporodowe uszkodzenie
mózgu, opóźnienie dojrzewania układu nerwowego także opóźnienie dojrzewania
półkul mózgowych.
Dziecko skierowane
do badań z podejrzeniem dysleksji powinno być poddane wnikliwym i
wszechstronnym badaniom lekarskim, pedagogicznym także psychologicznym.
Dysgrafia - czyli niski poziom graficzny pisma (potocznie mówimy, że
dziecko brzydko pisze). Litery pisane przez dziecko są koślawe, różnej
wielkości i często lądują na niewłaściwej wysokości. Praktycznie wszystkie
dzieci zaczynające pisać popełniają tego typu błędy, więc występowanie ich w
pierwszym zeszycie nie stanowi podstawy do obaw. Problem pojawia się, gdy błędy
utrzymują się mimo upływu czasu.
·
trzyma ołówek,
długopis bardzo niezgrabnie, zbyt mocno, męczy się szybko przy pisaniu
·
nie umie pisać na
niepoliniowanym papierze, pisze zostawiając nierówne odstępy między słowami,
niektóre litery są bardzo szczupłe, inne zaś grube, zajmują za dużo miejsca,
często pisze aż do końca linii i dalej na sąsiedniej stronie, ma kłopoty z
poprawnym przedzieleniem słów
·
niektóre litery pisze
odwrotnie, do góry nogami (pismo lustrzane), myli litery duże i małe, pisane i
drukowane, np. maMa, domeK
·
często wykracza poza
linię – górną i dolną
·
pisze jak gdyby całym sobą, pracuje cała ręka i
druga ręka, dziecko wysuwa język, robi grymasy, wierci się, przysiada to na
jedną to na drugą nogę, klęka na krześle, staje przy stole, przyciska pióro
zbyt mocno albo zbyt lekko
·
często pisze bardzo wolno, wypracowuje każdą
literkę, ale często się myli
·
ma duże trudności z zapamiętaniem tekstu
dyktowanego – nie spostrzega dokładnie sekwencji dźwięków w słowie i zapisuje
to co usłyszało, np. srka zamiast sroka,
salot zamiast samolot
·
zapisuje słowo tak, jak słyszy, nie uwzględnia
tego, co wie o danym słowie (jak ono wygląda) np. japko (jabłko), pszyjaciel
(przyjaciel), bendom (będą)
·
często nie używa interpunkcji ani dużych liter,
np. zdanie zaczyna małą literą i nie kończy kropką
Dyskalkulia -
czyli problemy w matematyce. Dzieci z dyskalkulią mają zwykle kłopoty z
pojęciem liczby, porównywaniem liczebności zbiorów, ocenianiem co jest większe
a co mniejsze i tak dalej.
·
jeszcze w III klasie
liczy na palcach, nie może opanować tabliczki mnożenia, odpytywane na wyrywki
bardzo długo się zastanawia nad odpowiedzią
·
przy zapisywaniu i
odczytywaniu liczb zmienia cyfry miejscami, np. 13 czyta lub zapisuje jako 31,
odwraca cyfry, np. 6 odczytuje jako 9
·
nie rozumie że wartość
cyfry zależy od miejsca, które ona zajmuje, nie widzi różnicy w zapisie 0,10 i
0,01, nie rozumie, że 0,1 i 0,10 to jest to samo, a więc ma trudności w
łączeniu znaku graficznego z odpowiadającą mu liczbą
·
może zupełnie dobrze
opanować dodawanie i mnożenie, ale ma kłopoty z odejmowaniem i dzieleniem
·
często dobrze rozumie
problem i ustnie rozwiązuje go poprawnie, ale trudności pojawiają się, gdy ma
to zapisać
·
ma trudności z
problemami wymagającymi liczenia w codziennym życiu (robienie zakupów,
rozliczanie się z pieniędzy, posługiwanie się zegarkiem, wagą, mierzenie
linijka)
System opieki i pomocy dzieciom z odchyleniami i
zaburzeniami rozwojowymi obejmuje profilaktykę, diagnozę i terapię. Działania
profilaktyczne powinny rozpoczynać się, gdy określone cechy rozwoju dziecka
jeszcze nie utrudniają mu przystosowania i nie dezorganizują prawidłowego
procesu wychowawczego, lecz jednocześnie wyróżniają dziecko w negatywny sposób
wśród rówieśników.
Działania terapeutyczne podejmujemy wtedy, gdy obserwujemy
destrukcyjny wpływ zaburzeń rozwoju na czynności i przystosowanie społeczne
dziecka. Jest to oczywiście zadanie znacznie trudniejsze, które powinno być
realizowane w zindywidualizowanym procesie wychowania. Trudno jest określić
różnicę między profilaktyką a terapią, granicę wieku i nasilenia zaburzeń,
także rodzaju oddziaływań wychowawczych, bowiem zabiegi terapeutyczne
zmierzające do wyrównania opóźnień i dysharmonii rozwoju „stają się
profilaktyką w stosunku do zaburzeń wtórnych.”
Terapia
pedagogiczna – to oddziaływanie za pomocą
środków pedagogicznych (wychowawczych i dydaktycznych) na przyczyny i przejawy
trudności dzieci w uczeniu się, mające na celu eliminowanie niepowodzeń
szkolnych oraz ich ujemnych konsekwencji.
Zbiór celów operacyjnych stanowi zarazem program terapii.
Podmiotem terapii pedagogicznej jest nauczyciel terapeuta, wyposażony w
odpowiednią wiedzę i umiejętności oraz posiadający predyspozycje psychiczne
potrzebne w tego rodzaju pracy. Przedmiotem oddziaływań terapeutycznych z kolei
jest dziecko, jego zaburzenia rozwojowe i trudności szkolne, określane przez
specjalistyczna diagnozę. Dziecko powinno być także traktowane jako podmiot
terapii, ponieważ jego aktywność w procesie przezwyciężania trudności
rozwojowych i szkolnych jest niezbędnym warunkiem efektywności podejmowanych
działań.
Do głównych celów terapii wg. M. Tyszkowej zaliczamy:
·
usuwanie bezpośrednich
przyczyn niepowodzeń szkolnych
·
wyrównywanie braków w
wiadomościach i umiejętnościach
·
przywrócenie
prawidłowych postaw uczniów wobec nauki
Na zakończenie
należy dodać, że trudności w uczeniu się mogą się pojawić się na różnym
poziomie edukacji szkolnej. Powodują one, że uczeń nie potrafi w czasie
przewidzianym programem nauczania przyswoić sobie określonej wiedzy i
umiejętności. Oceny niedostateczne, które są sygnałem ujawniania się
niepowodzeń szkolnych świadczą równocześnie o znacznym ich zaawansowaniu. Przez
trudności w uczeniu się rozumiemy więc subiektywne problemy, które manifestują
się ocenami niedostatecznymi – uczeń wykazuje postępy w nauce, dokonuje się to
jednak kosztem wysiłku i nakładu pracy niewspółmiernego do uzyskiwanych
efektów, co nie pozostaje bez konsekwencji dla systemu nerwowego dziecka i jego
dalszego rozwoju. Na następnych etapach nauczania trudności te mogą się
przekształcić w jawne niepowodzenia, jak również stać się przyczyną zaburzeń
zachowania i poważnych kłopotów wychowawczych.
LITERATURA:
I. Czajkowska,
K. Herda, „Zajęcia korekcyjno- kompensacyjne w szkole”Warszawa 198Z. Sękowska,
„Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej”
Warszawa 1999
3.
I. Obuchowska „Dziecko
niepełnosprawne w rodzinie”
Warszawa 1999
4.
B. Sawa „Jeżeli
dziecko źle czyta i pisze.”
Warszawa 1980
5. J. Kostrzewski POLSKIE TOWARZYSTWO DYSLEKSJI (biuletyn
informacyjny Oddziału Warszawskiego)
**************
JEST NA TO
SPOSÓB ABY NASZE DZIECI WYROSŁY NA MĄDRYCH, DOBRYCH I SZCZĘŚLIWYCH LUDZI. - CZYTAJMY DZIECIOM!
Badania naukowe potwierdzają, że głośne czytanie dziecku:
- buduje mocną
więź między dorosłym i dzieckiem
- zapewnia
emocjonalny rozwój dziecka
- rozwija język,
pamięć i wyobraźnię
- uczy myślenia,
poprawia koncentrację
- wzmacnia
poczucie własnej wartości dziecka
- poszerza wiedzę
ogólną
- ułatwia naukę,
pomaga odnieść sukces w szkole
- uczy wartości
moralnych, pomaga w wychowaniu
- zapobiega
uzależnieniu od telewizji i komputerów
- chroni przed
zagrożeniami ze strony masowej kultury
- kształtuje nawyk
czytania i zdobywania wiedzy na całe życie
Dlatego:
- CZYTAJ DZIECKU
20 MINUT DZIENNIE. CODZIENNIE!
- Czytanie na głos
niemowlęciu stymuluje rozwój jego mózgu.
- Czytanie
kilkulatkowi rozbudza w nim ciekawość świata i pomaga mu zrozumieć siebie i innych.
- Wspólne głośne
czytanie z nastolatkiem pomoże mu pokonać wiele problemów wieku
dorastania.
- "Bez
względu na to ile masz zajęć, najważniejszą rzeczą, jaką możesz zrobić dla
przyszłości swego dziecka, oprócz okazywania mu miłości przez przytulanie,
jest codzienne głośne czytanie oraz radykalne ograniczenie
telewizji".
Jim Trelease, autor "The Read-Aloud Handbook" (Podręcznik głośnego czytania)
NIKT NIE RODZI SIĘ CZYTELNIKIEM, CZYTELNIKA
TRZEBA WYCHOWAĆ, CODZIENNIE CZYTAJĄC DZIECKU DLA PRZYJEMNOŚCI.
- Wprowadź rytuał
głośnego czytania dziecku 20 minut dziennie.
- Jeśli dziecko o
to prosi - wielokrotnie czytaj tę samą książkę lub wiersz.
- Pozwalaj na
pytania, rozmowy, powrót do poprzedniej strony.
- Unikaj podziałów
na książki dla chłopców i dla dziewcząt.
- Tzw. książki dla
dziewcząt warto przeczytać zanim chłopiec zacznie się wstydzić
"babskiej literatury". Da mu to wgląd w słabo mu znany świat
emocji.
- Bądź przykładem
- dzieci powinny widzieć dorosłych zagłębionych we własnych lekturach
książek i czasopism.
CZYTANIE POWINNO SIĘ DZIECKU ZAWSZE KOJARZYĆ Z
RADOŚCIĄ, NIGDY Z PRZYMUSEM, KARĄ CZY NUDĄ
Do czytania dziecku wybieraj odpowiednie książki:
- ciekawe dla
dziecka
- napisane lub
tłumaczone poprawną i ładną polszczyzną
- uczące
racjonalnego myślenia
- niosące
przesłanie szacunku wobec dziecka, ludzi, innych istot, prawa
- promujące
pozytywne wzorce postępowania
- dostosowane do
wrażliwości dziecka - nie wzbudzające lęków i niepokojów
- unikające
stereotypów kulturowych związanych z rasą, płcią itp.
- budujące
pozytywny stosunek do świata i wiarę w siebie
Nie zmarnuj szansy swojego dziecka!
Kluczem do sukcesu jednostek i społeczeństw jest wiedza.
Kluczem do wiedzy i sprawności umysłu jest czytanie.
Nawyk czytania i zapał do książek trzeba kształtować w dzieciństwie, czytając dziecku na głos.
Czytanie dziecku jest dziś ważniejsze niż było kiedykolwiek:
Lawinowo rośnie ilość informacji i wiedzy.
Kto nie czyta, nie nadąży za zmianami we współczesnym świecie.
Czytanie chroni dziecko przed uzależnieniem do telewizji i komputerów.
Więź z rodzicami, wzmocniona czytaniem, daje dziecku siłę
do pokonywania wielu pokus i zagrożeń.
Kluczem do sukcesu jednostek i społeczeństw jest wiedza.
Kluczem do wiedzy i sprawności umysłu jest czytanie.
Nawyk czytania i zapał do książek trzeba kształtować w dzieciństwie, czytając dziecku na głos.
Czytanie dziecku jest dziś ważniejsze niż było kiedykolwiek:
Lawinowo rośnie ilość informacji i wiedzy.
Kto nie czyta, nie nadąży za zmianami we współczesnym świecie.
Czytanie chroni dziecko przed uzależnieniem do telewizji i komputerów.
Więź z rodzicami, wzmocniona czytaniem, daje dziecku siłę
do pokonywania wielu pokus i zagrożeń.
Czytaj dziecku 20 minut dziennie. Codziennie!
Pomarańczowa Ciuchcia? To jedna z najlepszych placówek, gdzie rozwój dziecka jest na pierwszym miejscu. Zapraszamy.
OdpowiedzUsuńSuper, że powstają tego typu blogi, masa ważnych informacji.
OdpowiedzUsuńNie wiedziałem, że dowiem się tylu porad w tak krótkim czasie. Wow!
OdpowiedzUsuń