DYKTANDA (PISANIE ZE SŁUCHU, Z PAMIĘCI)
Rodzaje błędów i ich punktacja:
· Błędy I stopnia to błędy
ortograficzne, czyli pisownia wyrazów z „ó, ż, rz, ch, h,” pisownia wyrazów z
"ą, om, ę, em" , pisownia wielką literą imion i nazw własnych i małą literą, „nie” z czasownikami, z rzeczownikami,
z przymiotnikami, z przysłówkami – odejmujemy za nie 1 punkt za 1 błąd.
· Błędy II stopnia to błędy
konstrukcyjne np. brak laski przy „t” lub "ł" , opuszczanie liter lub
nadmiar liter w wyrazie, brak ogonków przy „ę”, „ą”, błędny zapis "i -
j" – za takie błędy odejmujemy 1/2 punktu. Dwa (2) błędy II stopnia
równoważne są jednemu (1) błędowi I stopnia (ortograficznemu).
· Błędy
interpunkcyjne
(np. brak przecinka, kropki, dwukropka lub myślnika itp.) – cztery (4) takie
błędy traktujemy, jako jeden (1) błąd I stopnia.
· Błędy
w pisowni spółgłosek miękkich oceniamy, jako 1/2
błędu I stopnia,
czyli zły zapis dwóch głosek miękkich równoważny jest jednemu (1) błędowi I
stopnia. Głoski miękkie to: ś, ć, ź, ń, dź, si, ci, zi, ni, dzi.
Wszelkie dyktanda oceniane są
wg skali:
Bardzo
dobry
(5) - od 0 -1 błąd I stopnia
Dobry (4) - 2
błędy I stopnia,
Dostateczny (3) -
3 błędy I stopnia,
Dopuszczający (2) - 4 błędy I stopnia,
Niedostateczny
(1) - 5 i więcej błędów I stopnia
Poprawa
dyktanda:
Bez
względu na liczbę błędów dzieci pod dyktandem przepisują poprawnie tekst. Gdy
dyktando napisane jest bezbłędnie nie dokonujemy jego poprawy.
Informacje dodatkowe:
Informacje dodatkowe:
- Każde dyktando musi być podpisane przez rodzica, co oznacza dla nauczyciela, że rodzic zapoznał się z pracą dziecka.
- Poprawę dyktanda wykonujemy z dzieckiem niezwłocznie i przynosimy zeszyt dyktand do szkoły.
- Rodzic utrwala z dzieckiem zasady pisowni ( przed i po dyktandzie).
- Dyktanda (pisanie z pamięci lub ze słuchu) odbywają się w każdą środę w roku szkolnym 2019/2020.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz