Zasady oceniania


DYKTANDA (PISANIE ZE SŁUCHU, Z PAMIĘCI)

Rodzaje błędów i ich punktacja:

·   Błędy I stopnia to błędy ortograficzne, czyli pisownia wyrazów z „ó, ż, rz, ch, h,” pisownia wyrazów z "ą, om, ę, em" , pisownia wielką literą imion i nazw własnych i małą literą, „nie” z czasownikami, z rzeczownikami, z przymiotnikami, z przysłówkami – odejmujemy za nie 1 punkt za 1 błąd.

·   Błędy II stopnia to błędy konstrukcyjne np. brak laski przy „t” lub "ł" , opuszczanie liter lub nadmiar liter w wyrazie, brak ogonków przy „ę”, „ą”, błędny zapis "i - j" – za takie błędy odejmujemy 1/2 punktu. Dwa (2) błędy II stopnia równoważne są jednemu (1) błędowi I stopnia (ortograficznemu).

·   Błędy interpunkcyjne (np. brak przecinka, kropki, dwukropka lub myślnika itp.) – cztery (4) takie błędy traktujemy, jako jeden (1) błąd I stopnia. 

·   Błędy w pisowni spółgłosek miękkich oceniamy, jako 1/2 błędu I stopnia, czyli zły zapis dwóch głosek miękkich równoważny jest jednemu (1) błędowi I stopnia. Głoski miękkie to: ś, ć, ź, ń, dź, si, ci, zi, ni, dzi.

Wszelkie dyktanda  oceniane są wg skali:

Bardzo dobry (5) - od 0 -1 błąd I stopnia  
Dobry (4) - 2 błędy I stopnia,
Dostateczny (3) - 3 błędy I stopnia,
Dopuszczający (2) - 4 błędy I stopnia,
Niedostateczny (1) - 5 i więcej błędów I stopnia



Poprawa dyktanda:

Bez względu na liczbę błędów dzieci pod dyktandem przepisują poprawnie tekst. Gdy dyktando napisane jest bezbłędnie nie dokonujemy jego poprawy.

Informacje dodatkowe:


  • Każde dyktando musi być podpisane przez rodzica, co oznacza dla nauczyciela, że rodzic zapoznał się z pracą dziecka.
  • Poprawę dyktanda wykonujemy z dzieckiem niezwłocznie i przynosimy zeszyt dyktand do szkoły.
  • Rodzic utrwala z dzieckiem zasady pisowni ( przed i po dyktandzie).
  • Dyktanda (pisanie z pamięci lub ze słuchu) odbywają się w każdą środę w roku szkolnym 2019/2020.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz